Lakialoite Ahvenanmaalle

Perussuomalaiset ovat ehdottaneet lakialoitetta itsehallinnollisen Ahvenanmaan maakuntaan, kysymys on valtionosuusmaksujen alentamisesta eli ns. tasoitusmaksusta joita maksetaan manner-Suomessa lähestulkoon jokaiseen kuntaan. Poliittisesti tämä halutaan toteuttaa siksi, että itsehallinnollinen Ahvenanmaakunta on yksi varakkaimmista alueista isänmaassa, ja täysin velaton muuhun marrer-Suomeen verrattuna.  Ahvenanmaalla sijaitsevat kunnat puolestaan ovat samalla tavoin velkaisia, kuten muuallakin Suomessa olevat kunnat. Valtioneuvoston-ja Eduskunnan hallinnoima verotuksellinen tasoitusmaksun alennus tarkoittaisi Ahvenanmaan kohdalla 0,45% tiputusta 0,26%, joka rahallisesti tarkoittaisi 100 milj.EUR vuositasolla. Ahvenanmaalla ei kerätä kiinteistöveroa eikä YLE-veroa, myös julkinen liikenne on ilmaista. Perussuomalaisten mielestä väkilukuun suhteutettuna valtion menot ovat kaksinkertaiset manner-Suomeen verrattuna. Asukkaita Ahvenanmaan itsehallinnollisessa maakunnassa on noin 29 500, asukkaiden lukumäärä jaetaan 16 eri kuntaan, missä enemmistö asukkaista asuu Maarianhaminassa.  Julkinen liikenne on ollut pienessä saariyhteisössä ilmaista kahden vuoden ajan, nykyään bussilippu maksaa 2EUR/per suunta. Myös työttömyystaso on itsehallinnollisen maakunnan alueella matala, noin 4%. YLE-verottomuus puolestaan johtuu siitä, ettei Yleisradiolla ikävä kyllä ole toimintaa Ahvenanmaalla. Heillä on ns. mediamaksu jokaisen talouden kohdalla, joka on 220EUR/vuosi. Kysymyksessä on oma public service-yhtiö nimeltään Ålands Radio och TV.  Valtion rahoittamalla tasoitusmaksulla hoidetaan ne itsehallinnon tehtävät joita ei valtio hoida, terveydenhoito, koulutus ja liikenne. Valtioneuvoston-ja Eduskunnan valtionosuusmalli tarkoittaa puolestaan valtionverotuksen jakamista alueellisesti, poliittisten eduskuntapuolueiden päätöksillä, jokaiseen yksittäiseen kuntaan Suomessa taloudellisen eriarvoisuuden poistamiseksi.  Joissakin kunnissa yritysten- ja yksityishenkilöiden tuloverotaso ylittää oman kunnan julkisten palveluiden kulujen tason, ja joissakin toisissa kunnissa puolestaan julkisen talouden kuluihin olevaa määrärahaa ei ole olemassa ilman valtioneuvoston-ja Eduskunnan poliittista päätäntävaltaa. Tätä tarkoittaa verotuksen tasausmalli, eli valtionosuusmalli poliittisesti.  Ahvenanmaan maakunta on toiminut asiassa hieman toisin manner-Suomeen verrattuna, heillä ei ole täysin yksittäistä kuntamallijärjestelmää, sillä itsehallinnollisen maakuntamallin tarkoituksena on yhdistää saarella olevat pienet kunnat toisiinsa menettämättä kunnallista itsemääräämisoikeutta, jotta jokainen näistä 16 kunnasta tulisi alueellisesti yhdessä paremmin toimeen isompana alueena eli maakuntana.  Tätä tarkoittaa itsehallinnollinen maakuntajärjestelmä. Koska kunnallisen itsemääräämisoikeuden tulee toteutua kuntien kesken oikeudenmukaisesti, tarvitaan perustaa valtuusto, joka edustaa maakuntien alueella sijaitsevia yksittäisiä kuntia. Näin jokaisesta yksittäisestä kunnasta maakunnan alueella tulee edustajia ns. maakuntavaltuustoon. Vaalit voidaan helpoiten toteuttaa kunnallisvaalien yhteydessä, eniten ääniä saaneet kunnanvaltuutetut edustavat näin omaa kuntaa maakuntavaltuustossa. Ratkaisun voi toteuttaa kahdella eri tavalla. Joko niin, että jokaisen kunnan asukaslukumäärä otetaan huomioon laskennallisesti, jolloin edustajia tulee luonnollisesti eniten ns. maakunnan pääkaupungista, tai niin, että jokaisesta kunnasta tulee sama määrä edustajia maakuntavaltuustoon. Ahvenanmaan maakunnassa maakuntavaltuuston edustajat tulevat eri puolueista, joten myös ns. puoluekanta tulee maakuntavaltuustossa esille. Jos asukaslukumäärä otettaisiin huomioon itsehallinnollisessa maakunnassa, pääkaupunki on aina yksiselitteisesti voittaja suuren asukaslukumääränsä vuoksi. Tämän ratkaisun heikkous piilee siinä, että näin maakunnan pääkaupunki saa päättää myös ympärillä olevien pienempien kuntien asioita maakuntatason ratkaisuissa. Maakuntavaltuusto ei päätä kokonaan kuntien asioita, koska heillä on edelleen käytössä perustuslaillinen itsemääräämisoikeus, joka pystyy kumoamaan jopa valtioneuvoston- ja Eduskunnan päätäntävaltaa nykyisessä yhteiskuntajärjestelmässämme. Näin he antavat Valtioneuvostolle- ja Eduskunnalle täydellisen oikeuden päätöksentekoon kumota kunnallinen itsemääräämisoikeus perustuslaillisesti. Maakunnan Edustainhuoneen ehdokas valitaan eduskuntavaalien tuloksen perusteella, eniten ääniä maakunnan alueella saanut eduskuntavaali ehdokas valitaan edustajaksi maakunnan edustainhuoneeseen. Sinällänsä on ihmeellistä, että yksipuolinen kuntajärjestelmä monarkistisine arvoineen hyväksytään tämän päivän manner-Suomessa demokraattiseksi oikeusvaltioksi. Yksikuntajärjestelmä edustaa arvoja menneisyydestä, kuningashuonetta sekä aatelisia valloittajaperheitä, jotka ovat hallinneet isänmaatamme vuosisatojen ajan rajan toiselta puolelta. Itsehallinnollinen maakuntaratkaisu kuten Ahvenanmaan maakunta edustaa Ranskalaista vallankumousta, tasa-arvoista kansalaista oikeudellisesta näkökulmasta katsottuna, sekä tasavaltalaista oikeusvaltiota isänmaassamme. Perussuomalaisten lakialoite Ahvenanmaan itsehallintolain 47§ muuttamisesta Valtioneuvoston-ja Eduskunnan päätöksellä ei ole mahdollista toteuttaa laillisesti, Ahvenanmaan maakuntaa suojelee perustuslaillinen itsehallintolaki, joka on kirjattu laiksi Suomen Tasavallan silloisen valtioneuvoston-ja Eduskunnan päätöksellä vuonna 1922. Perussuomalaisten tulisi tukea oikeusvaltion periaatteita sekä perustuslaillisia yksilönoikeuksia, ja olla osa tulevaisuuden itsehallinnollista maakuntaratkaisua manner-Suomen osalta. Tämä olisi äänestäjän ja Suomen kansalaisen etu. Professori Martin Scheinin mainitsi eilisessä HS-politiikkaosastolla, että "hallitus on tehnyt Suomen ennätyksen esittämällä tiedustelulakeja, joista 12 prosenttia on perustuslain vastaisia poliittisia päätöksiä. Suoranaisia ristiriitoja perustuslain kanssa todettiin 30 eri pykälässä, jakautuen tasan siiviili-ja sotilastiedustelulakien kesken". Lisäksi hän kertoi että " hallituksen esityksen mukaisesti sotilas-ja tiedustelulakien pykäliä on noin 250". Osa näistä etujärjestöpuolueiden poliittisista päätöksistä koskevat myös yksittäistä Suomen kansalaista, loukaten näin perustuslaillisia yksilönoikeuksia. Nykyjärjestelmässä Suomen kansalaisella ei ole perustuslaillisia yksilönoikeuksia, poliittinen Suomen Laki korvaa nämä oikeudet suomalaisessa yhteiskuntajärjestelmässä. Perustuslailliset yksilönoikeudet ovat noudatettavissa laillisesti ainoastaan taloudellisiin seikkoihin vedoten, näin ei toimita edes Amerikan Yhdysvaltain perustuslaissa, joka noudattaa oikeusvaltion periaatteita jokaisen kansalaisensa osalta. Eilisen HS-politiikkaosaston sivuilla Professori Scheinin pitää täysin realistisena mahdollisuutta, että tiedustelulakien osalta puolustus-ja hallintolakien mietinnöt tulevat sisältämään perustuslain vastaisia ehdotuksia, tai vähintäänkin ongelmallisia ratkaisuja. "Eräs suomalainen perustuslakikontrollin heikkouksia on, ettei valtiosääntömme sisällä tehokkaita keinoja estää eduskuntaa säätämästä perustuslain vastaisia lakeja. Eduskunnan puhemiehen velvollisuutena toki on olla ottamatta täysistunnossa äänestykseen perustuslain kanssa ristiriidassa olevia ehdotuksia", sanoi Professori Martin Schein. Hän tarkoitti että Suomesta puuttuu täysivaltainen Perustuslakituomioistuin, jonka tehtävänä olisi suojella kansalaisen perustuslaillisia oikeuksia isänmaassamme. Yksipuolisesti poliittisista puolueista koostuva päätöksentekojärjestelmä lain osalta johtaa ainoastaan etujärjestöjen vallankäyttöön alistaen yksilönoikeudet toimimaan niiden päätösten alaisuudessa. Luonnollisesti Eduskunnan puhemies toimii valtioneuvoston ministereistä koostuvan elimen päätöksien mukaisesti. Nykyisessä poliittisessa mallissa Ahvenanmaan maakunnan ainoa kansanedustaja istuu Eduskuntasalissa edustaen maakuntaansa, oikeasti hänen kuuluisi istua Maakunnan Edustajainhuoneessa muiden maakuntien Edustajien kanssa. Näin hän ja muut maakunnan edustajat toimisivat yhteistyössä Valtioneuvoston-ja Eduskunnan kanssa Suomen kansalaisen ja isänmaan yhteisen edun puolesta perustuslaillisesti, jotta oikeusvaltion olemassaolo ylipäänsä olisi tämän päivän Suomessa todellisuutta. Perustuslaillisilla oikeuksilla lain kirjaimen mukaisesti ei ole mitään tekemistä yksilönoikeuksien kannalta taloudellisen tilanteen tai omaisuuden kanssa, tukisin tasavaltalaisena Ahvenanmaan maakunnan perustuslaillisia oikeuksia, vaikka se olisi taloudellisesti heikossa asemassa yhteiskunnassamme. Toisaalta Ahvenanmaan osalta voi yksiselitteisesti todeta vain sen, että heidän maakuntahallintonsa toimii erittäin hyvin, myös työttömyys on pysynyt alhaisena ja talous on erinomaisessa kunnossa nimenomaan järkevän perustuslaillisen paikallishallinnon ja maakuntavaltuusto politiikan ansiosta. Perustuslaillisten kysymysten ollessa kyseessä, myös yritystoiminnan alueellisen kasvun huomioon ottaen, olisi eritoten tärkeää, että valtionhallinto, maakunnan edustajainhuone, maakuntahallinto ja kunnanhallinto olisivat erotettuja toimielimiä toisistaan, tehden itsenäisesti ja yhteistyössä perustuslaillisia päätöksiä isänmaan puolesta.   

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu